Sidor

tisdag 31 maj 2016

Ledare eller följare?

Varför jag ställer mig frågan är för att se vad jag är för en person, man lär sig mycket av sig själv och världen omkring sig om man ställer rätt frågor och det viktigaste av allt – lyssnar, det är väldigt viktigt att lyssna på vad det man själv vill ha här i livet, för att ta reda på vad som är viktigast och vad som funkar bäst för mig.

Om man är en ledare eller en följare hänger ihop med hur man är som person, jag menar inte att det ena är bättre eller sämre än den andra, utan det gäller att ta reda på sitt rätta element och vad som passar en bäst som person. När man vet det så är det lättare att få livet att flyta på, det är nyckeln till att lyckas med allt man företar sig.

Det är inte så enkelt att man bara är det ena eller det andra, det kan bero i vilken situation man är i. För det kan visa varför vissa saker krånglar till sig eller flyter på här i livet. En person som är en ledare gillar inte när andra säger till dem vad de ska göra, hur de ska göra det osv. Medan vissa gillar att få veta vad och hur de ska göra, då man är en följare så passar det alldeles utmärkt.

Men även om man är en följare i vissa lägen så är det inte säkert det är det i alla lägen, när det gäller sitt eget liv så är det bästa om man bestämmer själv över sitt liv, vara sin egen ledare, för hur ska någon annan veta vad jag mår bäst utav? Att lära sig av andra innebär inte att man måste göra precis som någon annan, bara använda sig av det som passar en bäst.

Likaså kan man vara ledare när det är något man är bäst på, men man är ingen ledare när det är något man inte kan något om, man kan bli ledare om man vill och när man lärt sig klart, men okej man blir aldrig färdig lärd då det alltid finns nya saker som dyker upp, den dagen man tycker sig vara färdig lärd det är då nyfikenheten har tagit slut. När man har blivit så pass bra på det att man kan utan hjälp eller stöd utföra uppgiften, då kan man börja leda andra, om man vill.

Det bästa här i livet, är att lära sig något nytt, vara lyhörd, nyfiken och träna hela tiden (repetition är viktigt). Livet är inte bara svart och vitt, det är inte heller bara alla färger, det är alla nyanser också i alla färger, när man har förstått det, det är då livet börjar på allvar.

Så även om man kan mycket, så kan man inte allt, även läraren kan lära sig av lärlingen, vi är alla mästare och lärling i ett. När man har förstått det, ja då når man helt annan nivå i sitt medvetande.

Jag själv har ibland svårt att vara ledare ibland, mycket hänger på ens självförtroende, om man gillar att var i fokus eller inte. Ibland blir jag tvungen att bli ledare då jag vet bäst i vissa ämnen, men jag har svårt att gilla den rollen då jag inte gillar att vara i fokus, samtidigt älskar jag att lära ut det jag kan även om jag inte gillar att vara i fokus, livet är en balansgång. Att vara en följare har jag rätt svårt att vara, oftast ser jag hur saker och ting borde göras, då är det jättesvårt att vara följare då oftast de ledare jag har mött inte är speciellt lyhörda.

Ta vara på dina egenskaper och kunskaper på bästa sätt, var det bästa du kan vara, var dig själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar