Sidor

onsdag 2 januari 2013

Reflektion



Funderingar kring HSP (High Sencitive Person), vi är känsliga för många saker och en av dem är att vi kan känna av andras känslor. Sen en tid tillbaka har jag börjat med att bearbeta negativa signaler som finns runt omkring mig, dessa kan komma från personer jag möter men även olika medier som ex. tidningar, TV och Internet. Jag har i tidigare inlägg här i min blogg gått igenom detta så jag går inte in i detaljer hur man gör, jag tar itu med det för att jag mår dåligt av dessa negativa signaler och det är helt i onödan då det inte är mina problem i grund och botten.

Det är därför jag tar itu med dem, det här är en process som går väldigt fort, det går fortare för var gång man gör det eftersom det går på automatik till slut hur du ska göra det. Tidigare så tog dessa negativa signaler upp mycket av min tid och var en väldigt jobbig energi tjuv, jag tror att väldigt många brottas med detta problem idag (även de som inte är HSP) då man bombarderas av dem hela dagarna och har man då inget skydd mot dem så är det oerhört jobbigt.

Tanken som slog mig nu är om jag inte motarbetar min sanna natur genom att motarbeta dessa signaler, men det är ju inte det jag gör då jag fortfarande kan känna av dem (jag blundar inte för problemet, jag tar tag i dem) men de påverkar mig inte negativt som de gjorde tidigare och det är det som är hela poängen med att analysera dem istället för att försöka ignorera dem.

Jag ser det hela som en utveckling av min sanna natur istället då jag använder mig av mina inre resurser för att hjälpa mig själv att må bättre, detta ger mig mer tid och energi över till att ta itu mina egna problem så att jag får ett bättre liv.

Att jag reflekterar över olika saker hör till denna tid, de första dagarna på det nya året, se över vad som hänt och vad man gjort under det gångna året för att ta lärdom av det snarare än att gnälla på ett jobbigt år och hoppas på att det nya året blir bättre. Mitt år 2012 var väldigt händelserikt då jag för snart exakt 1 år sedan upptäckte att jag är HSP, både en jobbig insikt då jag släppte loss mina känslor, men tack vare stöd och hjälp ifrån andra som är i samma situation som jag fick jag lära mig handskas med mina känslor och lära känna mig själv helt enkelt.

Mina planer på att få jobb till våren gick om intet, så till hösten hamna jag i fas 3 och började med en sysselsättning istället. Till en början stressa jag på som jag alltid har gjort tills jag insåg att det inte fans någon anledning till det, när jag väl började slappna av så gick både jobbet lättare, fortare, effektivare och jag mår mycket bättre. Jag kom in i arbetslaget också mot tidigare då jag hamnade lite utanför p.g.a. mitt arbetsätt, redan ifrån början har jag haft problem med en axel (skada från 2011) som blev värre i samband med en infektion som jag fick i början av vintern.

På det hela taget en väldigt blandat kompott av negativa och positiva saker under året som gått och det är så livet kan vara, jag tycker att jag som människa utvecklats något enormt under detta år och det ska jag använda mig av till att se mina möjligheter, både på det personliga planet men även på det yrkesverksamma området.

En av de saker som jag ska göra för att få ett bättre år är att skriva en ”Mind Map” för år 2013, där skriver man upp vad som är en viktig aktivitet för min livskvalitet med hjälp av bilder med tillhörande bubbla för varje bild där jag kommer fylla i varje vecka varje gång när jag gjort en av dessa aktiviteter. Detta gör jag för att få en struktur på mina aktiviter, inte för att få en press på mig att lyckas med det här utan jag kan se det som en framgångsmätare över vad jag faktiskt har lyckats med istället. Jag gör detta istället för att ge ett nyårslöfte som man bara bryter ändå, dessutom så ger det mig något positivt i slut endan.

Så istället för att hoppas på att år 2013 blir ett bättre år en 2012 så gör jag allt jag kan för att det ska bli så bra som det kan bli, allt kan jag inte påverka men jag ska ge det en match i varje fall. Jag önskar alla en god fortsättning på det nya året.

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet och bra jobbat, nu jobbar vi vidare under 2013 kram

    SvaraRadera
  2. Tack Marie-Louise, både för de värmande orden och för tipset om att göra en Mind Map (se tipset jag fick under länken: http://mymindfulnesslife.blogspot.se/2012/12/mind-map-infor-2013.html)
    Nu har jag börjat få en klar bild av vad min Mind Map ska innehålla, så nu återstår bara att göra den, är tyvärr inte så duktig på att teckna som du så vi får se hur jag ska gör den. Jag kom av mig lite då det kändes som en kopia av din till en början, men sen visade det sig att vi tycker rätt så lika om vad som är viktigt för livskvalitén ska bli så hög som möjligt. Men något tillägg blev det och någon aktivitet borttagen, om man nu ska jämföra dem. Det viktiga är här att jag fått ett verktyg (framgångsmätare) för att se hur väl jag lyckas med mina aktiviteter, men viktigast av allt så riktas fokus på sånt som är positivt för min vandring på min livsstig, så det känns inte lika viktigt för mig att få en bild på det hela så fort möjligt i min hand utan det viktigaste är att den finns i mitt huvud redan nu. :-)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera