Sidor

måndag 15 juli 2013

Lägesrapport: Om start av livsförändring

Idag var det meningen att jag skulle ta tag i mitt liv som jag skrev om i min "Dikt: Beslutsångest", jag skrev en liten lista igår kväll med olika punkter hur min dag skulle kunna se ut och detta ska jag ha som stöd för att få lite struktur i mitt liv på vardagarna, som läget var innan så var det kaos och jag får inget gjort under dagarna. Mycket hänger ju ihop med hur jag mår med värk från mina skadade axlar, men också att det är sommarlov för grabben så alla tider som man följer i vanliga fall finns inte längre.

Så här ser listan ut som jag skrev igår:

Tankar om förändring:
  •          Gå upp kl.6.00 klä på sig och göra sig i ordning
  •          Frukost
  •          Internet, kolla jobb, FB mm.
  •          Träna axlar, stretcha
  •          Morgonpromenad ca. kl. 8.00
  •          Mellis ca. kl. 9.00-9.30
  •          Jobba med öppna eget, ta reda på saker jag behöver, göra alla måsten.
  •          Lunch kl. 12.00
  •          Jobba med öppna eget, ta reda på saker jag behöver, göra alla måsten.
  •          Mellis kl. 14.00
  •          Jobba med öppna eget, ta reda på saker jag behöver, göra alla måsten. Eftermiddagspromenad.
  •          Middag ca. kl. 17.00
  •          Kvällspromenad ca. kl. 19.00
  •          Mellis kl, 20.00
  •          Skriva på boken vid tid, lust och ork (går även att göra under dagens gång).
  •          Lägga sig i tid, senast kl. 22.00

Idag eller snarare redan igår kväll så gick planerna i kras, jag skulle gått och lagt mig i tid så att jag orkade gå upp tidigt i morse men så vart det alltså inte. Men i övrigt har planen funkat och jag är nu nästan kommit ikapp mina tilltänkta planer (listan) nu, jag skriver med listan här trotts att den är mer en hjälp för mig och jag tror inte passar någon annan än mig själv då den är riktad till mig, men den kanske kan ge andra uppslag som kan hjälpa andra om det inte gör det får man hitta sätt som passar en själv bättre. Sen kommer ju listan ändras lite vart efter, men som sagt det är ingen måste lista, den är bara ett stöd för mig att få lite struktur på vardagarna. Ibland sker det saker som inte än annan har planerat utan andra, medan jag var ute på min förmiddagspromenad (bild) så var min fru och vår son på Arctic och kollade upp lite saker då min son inte är 16 år så måste han ha en målsman med när han tränar.

Så senare i veckan har min son, min fru och jag varsin tid för träning med instruktör för att gå igenom frågor man kan ha, träning som är anpassade efter vår egen förmåga och önskemål som för mig innebär att jag ska ta med mig mina träningsinstruktioner från min sjukgymnast som jag använder varje dag. Sen avslutas passet att man skriver i målsättning med träningen osv. efter varje träningspass kan man sen gå till simhallen och simma, sätta sig i bubbelpoolen och/eller basta för allt det ingår i priset. Då vi inte har så mycket pengar i kassan och jag såg en chans att hjälpa min fru att sluta röka då hon inte lyckats med det tidigare och inget jag eller min son sagt till henne under väldigt många år nu, när hon nu vill börja träna för sin egen räkning och få med och stödja vår son men också få med mig så ställde jag ett krav för att vi ska ha råd med detta, hon får sluta röka då detta kostar familjen mellan 800 – 900 kr. i månaden och de täcker kostnaden med råge för att vi ska ha råd att träna. Snacka om hälsosam deal för oss alla, men speciellt för min fru.

Ska även läsa igenom min "Mind Map 2013", "Uppföljning-Må bra-veckolista", "Mind Map - Hälsa 2013" och "Uppföljning-Hälsa-veckolista" för att se om jag kan starta upp dem igen eller ev. ska jag göra en ny Mind Map och veckolista som kombinerar allt från dessa 2 Mind Maps till en som jag ska ha som stöd som jag känner att jag behöver just nu. Jag börjar med att skriva en handlingsplan för hur jag ska gå tillväga, med ett slutmål med allt det här. Allt detta arbete kommer jag lägga ut här på bloggen vart efter de blir klara, så just nu är jag mitt i tunneln men jag börjar se ljuset i andra änden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar