Sidor

söndag 30 december 2012

Dörren öppen men är fortfarande utelåst

Jag har hittat nyckeln till min inre dörr men ändå sitter jag fast med kedjor som är fastbultade i marken som gör att jag inte kommer in i mitt inre rum, varför jag så desperat vill komma in i mitt innersta rum är att jag har insett att jag har helheten inom mig, dvs. jag har svaren på alla mina frågor finns inom mig själv.

Det är något som gör att jag inte vill acceptera att om jag bara börjar lyssna på mig själv så kommer alla bitar falla på plats av sig själv, jag saknar tilliten till mig själv och så har det varit i många år nu. Jag är så nära att hitta lösningen som gör att mina kedjor löses upp så att jag kan gå fritt i mitt inre och det kanske är den insikten som gör att jag inte kan hitta lösningen.

Kravet eller pressen gör att jag inte kan hitta lösningen, lösningen är mitt framför näsan på mig, lita på mig själv så ordnar sig allt det andra.

Jag hittade nyckeln till mitt innersta rum genom att använda mig av 3 verktyg:
  •     Varje morgon så går jag igenom vilka alternativ jag har istället för att gå igenom alla hinder som finns i min väg, när jag går och lägger mig så ser jag till att jag inte har några bekymmer som jag måste lösa när jag ska sova, det gör att jag vaknar upp utvilad så att jag lättare kan se vilka alternativ jag har.
  •     Under dagen som går så räknar jag de positiva bitarna jag hittar, om man lägger fokus på det positiva så blir det negativa enklare att handskas med.
  •     När jag känner av negativa signaler som stör mig så analyserar jag den för att se om den är min och på vilket sätt den berör mig, är den inte min och jag har inget med den att göra så skickar jag tillbaks den till den tillhör.
Jag läste en bra text häromdagen som var tagen ur en bok, det som fastnade var detta (inga citat, detta är min tolkning): En man hade problem på sitt jobb, varje dag stanna han vid ett träd utan för sitt hem och stannade där en stund för att släppa av alla sina negativa tankar från dagen på arbetet hade givit honom, för de hade inget med hans familj att göra.

Det här verktyget är nog användbart i flera sammanhang, så den ska jag lägga på minnet.

Idag hittade jag lösningen för mina kedjor som gör att jag inte kommer in i mitt innersta rum, lita på mig själv, för att kunna göra det så ska jag bara vara och andas. Men också ta tag i yttre bitar som stör mitt inre, träna mina axlar som är skadade och börja motionera igen och äta rätt.

Jag tror att vi krånglar till det för oss allt som oftast, men det är inte i onödan om vi tar lärdom av våra misstag.