Sidor

onsdag 28 november 2012

Livsförändring

Jag har under de senaste månaderna känt ett stort behov av att meditera, speciellt rena mig ifrån skräp inombords, nu har jag fått ett behov av ändra hela min livsstil för det känns som om jag lever i en stor lögn och att jag inte kan fortsätta att göra det längre.

I mina meditationer leta efter de fel jag gör i mitt liv och förändra mitt liv så jag kan må bra igen, skriva ner vad jag kommer fram till. Fortsätta rena mig ifrån skräp i mitt inre och fylla på min chakran med de färger som de vill ha.

Sen några veckor sen (121128) så började med att ändra min tanke när jag vaknar varje morgon, istället för att börja känna efter hur jag mår så börja tänka på vilka alternativ (möjligheter) jag har i livet, för många gånger mår man inte så bra just på morgnarna och om man då istället börjar dagen med positiva tankar så mår man så mycket bättre så det ska jag fortsätta med och jag ska även tänka positivt innan jag går och lägger mig för då får jag det enklare att somna och vakna upp utvilad.

En till sak som jag började med för ett par veckor sedan (121128) är att när jag känner av negativa saker som stör mig, så analyser jag den negativa tanken och kollar om den är min och är den inte det då skickar jag tillbaks den till den tillhör. Vi är som en stor radiomottagare som tar emot en massa signaler, från andra människor vi möter, radio, TV, internet, Facebook mm. Jag har märkt att jag mår bra av att kunna filtrera bort de negativa signalerna som inte berör mig, bara tanken att jag faktiskt klarar av att göra en sådan sak gör mig så himla glad. J

Jag har under den senaste månaden letat efter de positiva bitarna som jag händer mig under dagens gång, byta fokus ifrån det negativa till positiva och det ska jag fortsätta med för det gör att jag mår så mycket bättre och det gör att jag kan lösa de negativa bitarna bättre då jag är mer fokuserad när jag har en positiv inställning.

Jag har även bytt fokus när det gäller nyttigt och onyttigt som jag stoppar i mig, jag tänker mer på det jag ska äta istället för det jag är sugen på (det onyttiga), det började jag med i förra veckan (121022) med rätt bra resultat. Men jag behöver verkligen ändra mina kostvanor, ska följa de råd och min plan om vad jag ska äta som jag gått igenom med min kostrådgivare, har ev. en tanke på ta råd av näringsrådgivare vad det är specifikt jag behöver och vad jag ska sluta äta men det känns som det är en lite senare fråga att lösa. En dag i veckan godisdag ex. lördag, blir för mycket av det just nu 2-3 dgr. i veckan (fre.-sön.), mår så dåligt av det.

Den stora förändringen jag behöver göra är att börja följa vissa råd som man så gärna vill följa men som man egentligen aldrig gör eller bara ibland, vilket gör att jag får dåligt samvete att man inte gör det.

Några goda råd på min livsstig:
  •     Inte bry mig om när folk snackar skit om mig, för det är inte mig det handlar om utan en spegling av deras eget inre kaos.
  •     Tro på mig själv och min förmåga.
  •       Hjälp bara andra när jag själv mår bra och förvänta dig inget i gengäld, besvikelsen över att inte få erkännande är så sårande och tar på ens egna krafter för mycket, så om man tar ner förväntningarna så mår man så mycket bättre i slutändan.
  •     Våga säga nej när du inte kan hjälpa eller orkar för att jag själv inte mår bra just då.
  •     Hjälp andra när de själva vill och är mottagliga för hjälp, ta det inte som ett nederlag om du inte kan hjälpa eller att personen inte kan ta emot min hjälp även om de bett om hjälp. Man kan inte mer än att försöka hjälpa så gott man kan, man har i alla fall försökt och det är gott nog.
  •     Inse att vi alla är olika och det är ok att det är så länge ingen kommer till skada varken psykiskt eller fysiskt, jag behöver inte ta skit för det, det är ok säga ifrån.
  •     Våga säga ifrån när jag tycker något är fel, stå för vad jag säger, tycker och känner.
  •     Det är ok att visa känslor, vara glad, arg eller ledsen.
  •     Det är helt ok att jag bryr mig om mig själv och mitt eget mående, ge mig mer egen tid.
  •     Träna, simma och gå promenader. Fysisk aktivitet är bra, så länge jag inte har någon infektion i kroppen eller har kroppsskada, gör så mycket jag orkar för det är bättre att röra sig lite än inget alls.
  •     Prioritera vad som är viktigt för mig själv just nu, sen om jag vill göra saker som inte är så viktiga så är det också ok då det är viktigt att må bra alla sätt och vis, man får aldrig glömma bort att ha roligt.
  •     Glöm inte bort att roa dig och din familj, ett gott skratt förlänger livet.
Kan hända att jag glömt en eller ett par punkter, men det här är en bra början i alla fall, vissa av punkterna är inte nya men det är fortfarande viktiga för mig därför står de med här. Vill bara poängtera att när jag pratar om att ta bort de negativa bitarna i mitt liv, så innebär det inte att jag blundar för dem utan jag gör precis tvärtom, jag synar dem värkligen i sömmarna och löser problemen istället. Nu när jag har alla dessa bra verktyg att jobba med och som får mig att må bra som människa som möjligt, så ser inte framtiden så tokig ut.

Just nu står jag inför en stor förändring då det gäller min arbetssituation också, då jag nu har fått så pass stora skador i mina axlar så kan jag inte fortsätta arbeta med så tunga saker. Detta innebär att jag ska ta en idé jag har och undersöka den så långt jag bara jag kan, se om den fortfarande håller så ska jag öppna eget. Nu kan det här ta rätt lång tid, men det gör inget för det är bättre att det blir bra redan från början. Jag har haft många idéer och bollat med länge nu, men nu har jag kommit till en punkt i mitt liv där jag känner att jag måste förändra hela min situation och att det är rätt tidpunkt för en större förändring då det inte håller i längden att fortsätta som jag gör nu. Känns både lite skrämmande och spännande på en och samma gång, spännande i positiv bemärkelse vill säga, då detta gör att jag får syssla med något som är min egen ide´ och ingen annans och att jag äntligen får en stabil ekonomi så man slipper oroa sig hela tiden var man ska få pengar ifrån hela tiden.

Livet förändras hela tiden, men nu är det dags att lägga det som har varit dåligt bakom sig och blicka framåt åt de möjligheter som finns till ett bättre liv, den stora förändringen i mitt liv har startat, är det dags att du förändrar ditt liv?